Vedtekter

SELSKAPSVEDTEKTER ja BARNEHAGEVEDTEKTER

Vedtekter 2019 

SELSKAPSVEDTEKTER 

 

for samvirkeforetaket Badjemánáid Beaiveruoktu SA, org. nr. 871 501 602

vedtatt på årsmøte den 22.05.2012, sist endret den 16.12.21

 

1          Sammenslutningsform, foretaksnavn og forretningskontor mv.              

 

Sammenslutningen er et samvirkeforetak med foretaksnavnet Badjemánáid Beaiveruoktu SA. 

Foretaket har forretningskontor i Karasjok kommune. 

 

2          Formål

 

Foretakets formål er å eie og drive barnehage til det beste for medlemmene og deres barn. Foretaket skal fremme medlemmenes økonomiske interesser gjennom deres deltakelse i virksomheten som kjøpere av barnehagetjenester fra foretaket. Formålet er ikke kapitalavkastning til medlemmene. Eventuelt årsoverskudd skal godskrives egenkapitalen i foretaket. 

 

3       Medlemskap

 

Foretaket er åpent for foreldre/foresatte som får tilbud om barnehageplass i barnehagen. Når foreldre/foresatte har akseptert tilbud om barnehageplass, plikter de å bli medlem av foretaket. Medlemskapet kan etter avtale med daglig leder overdras mellom foresatte som har felles barn.

Medlemmene skal ikke betale medlemskontingent.        

Medlemmene hefter ikke overfor kreditorene for foretakets forpliktelser.

Foretaket kan bruke elektronisk kommunikasjon når det skal gi meldinger, varsel, informasjon, dokument og lignende etter samvirkeloven til medlemmene såfremt medlemmet uttrykkelig har godtatt det og ikke noe annet følger av lov om samvirkeforetak.

Når et medlem skal gi meldinger eller lignende etter lov om samvirkeforetak, kan medlemmet gjøre dette ved hjelp av elektronisk kommunikasjon til den e-post adressen eller på den måten daglig leder eller styret har fastsatt til dette formålet. 

 

4          Andelsinnskudd

Foreldre som får tilbud om barnehageplass i barnehagen må betale ett andelsinnskudd for hver barnehageplass som er akseptert uavhengig av barnehageplassens størrelse.  Andelsinnskuddet skal være betalt før medlemmet kan benytte sin rett til bruk av barnehageplass. Et andelsinnskudd er på kr 1000. Andelsinnskuddet forrentes ikke. 

Hvert innbetalte andelsinnskudd gir rett til barnehageplass/plasser pr. familje. Det er anledning til å betale flere andelsinnskudd. 

 

5       Utmelding

Et medlem plikter ved skriftlig utmelding å melde seg ut av foretaket samtidig som barnehageplassen blir oppsagt, med mindre annet er avtalt med styret. Utmeldingsfristen er like lang som barnehageplassens oppsigelsestid, men høyst tre måneder regnet fra den dagen den skriftlige utmeldingen kom frem til foretaket.

Har medlemmer flere barnehageplasser plikter medlemmet ved skriftlig utmelding å melde seg ut av foretaket samtidig som siste barnehageplass blir oppsagt, med mindre annet er avtalt med styret. Utmeldingsfristen er like lang som barnehageplassens oppsigelsestid, men høyst to måneder regnet fra den dagen den skriftlige utmeldingen kom frem til foretaket. Ved utmeldingsfristens utløp har medlemmet krav på å få tilbakebetalt andelsinnskuddet.

Medlemmer med flere barnehageplasser har krav på å få tilbakebetalt ett andelsinnskudd etter oppsigelsestidens utløp for hver barnehageplass.

 

6          Styret

Foretaket skal ha et styre som skal bestå av en styreleder og 2 medlemmer i tillegg til 2 varamedlemmer. Daglig leder er fast sekretær for styret. 

Funksjonstiden for styreleder og de andre medlemmene er to år. Varamedlemmer velges for to år. Styreleder, styremedlemmer og varamedlemmer kan gjenvelges.

Styret skal velges av årsmøtet. Årsmøtet velger styreleder ved særskilt valg. Styret velger nestleder blant sine medlemmer. 

 

7       Styrets oppgaver

Styret skal lede virksomheten i samsvar med lov, vedtekter og årsmøtets vedtak. Styret kan ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer. 

Styreleder skal sørge for at styret holder møte så ofte som det trengs. Et styremedlem eller daglig leder kan kreve at styret sammenkalles for å ta opp bestemte saker.

Styret skal føre protokoll over styresakene i samsvar med samvirkeloven. Protokollen skal underskrives av de styremedlemmene som har vært med på styrebehandlingen.

Styret skal sørge for en forsvarlig organisering av virksomheten.

Styret skal fastsette planer og budsjett for virksomheten, og orientere om budsjettet på årsmøtet. 

Styret skal holde seg orientert om foretakets økonomiske situasjon og skal se til at det blir ført fullgod kontroll med virksomheten, regnskapet og formuesforvaltningen.

Styret velger regnskapsfører. Styret har ansvaret for at regnskapet sammen med styrets beretning legges frem for årsmøtet.

Styret skal sette i verk de undersøkelsene som styret mener er nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal sette i verk slike undersøkelser dersom en eller flere av styremedlemmene krever det.

Styret skal føre tilsyn med daglig leder og virksomheten i foretaket for øvrig. Styret bør fastsette instruks for daglig leder.

Styret har arbeidsgiveransvaret i barnehagen. 

Styret skal utarbeide en styreinstruks.

 

8       Styrets vedtak

Styret kan treffe vedtak når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er til stede eller er med på saksbehandlingen. Styret kan likevel ikke treffe vedtak uten at alle styremedlemmene så langt det er mulig har fått anledning til å delta i behandlingen av styresaken. Har noen styremedlemmer forfall, skal et varamedlem innkalles.  

Et styrevedtak krever at flertallet av de styremedlemmer som er med på behandlingen av en sak, har stemt for. Står stemmene likt, gjelder det som møtelederen har stemt for. De som stemmer for et vedtak som innebærer en endring, må likevel utgjøre minst en tredjedel av alle styremedlemmene.   

Ved valg og ansettelser er den som for flest stemmer valgt eller ansatt. Styret kan på forhånd fastsette at det skal stemmes på nytt dersom ingen får flertall av de stemmene som er gitt. Står stemmetallet likt ved valg av styreleder eller møteleder, blir valget avgjort ved loddtrekning. I andre tilfeller der stemmene står likt, gjelder det som møtelederen har stemt for.

 

9          Daglig leder

Foretakets daglige leder ansettes av styret. 

Daglig leder skal stå for den daglige administrative og pedagogiske ledelsen av virksomheten i foretaket og skal følge de retningslinjer og pålegg som styret har gitt.

Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter forholdene i foretaket er av uvanlig art eller av stor betydning.

Daglig leder kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra styret i hvert enkelt tilfelle eller når det er til vesentlig ulempe for foretaket å vente på styrevedtak. Styret skal ha melding om avgjørelsen så snart som mulig. 

Daglig leder skal sørge for at foretakets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.

Daglig leder har ansvar for at barnehagen har et internkontrollsystem som er i henhold til gjeldende lover og forskrifter.  

Daglig leder skal minst hver fjerde måned, i møte eller skriftlig, gi styret melding om virksomheten i foretaket, tilstand for foretaket og resultatutviklingen.

Styret og det enkelte styremedlem kan til en hver tid kreve at daglig leder gir styret en nærmere redegjørelse for bestemte saker.

 

10     Ansatte

I hel lov til barnehageloven § 18. 

Utaget fra“Barnehageloven i praksis” sid 18.

“Normen for pedagogisk bemanning er videreført fra 1995-loven. Etter forskriftenes

§ 1 skal det være minimum én pedagogisk leder per 14–18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per 7–9 barn når barna er under tre år.

Normen gjelder når barnas daglige oppholdstider over seks timer. Hensikten med normen er å sikre at det finnes tilstrekkelig personale med pedagogisk kompetanse til å ivareta barnas behov for omsorg, lek og læring, sosial tilhørighet og utviklingsstøtte.”

 

11        Årsmøte

Årsmøtet er foretakets øverste organ. 

Ordinært årsmøte skal avholdes innen utgangen av mai måned hvert år.

Styret skal kalle inn til ekstraordinært årsmøte når styret finner det nødvendig, eller når revisor eller minst ti prosent av medlemmene krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.

Årsmøtet ledes av styrelederen med mindre årsmøtet velger en annen møteleder.

 

12     Innkalling til årsmøte 

Styret innkaller skriftlig til årsmøte med minst 1 måneds varsel

Innkallingen skal klart oppgi de sakene som årsmøtet skal behandle, samt tid og sted for møtet. Forslag om vedtektsendringer skal tas inn i innkallingen.

Saker et medlem ønsker tatt opp på årsmøtet skal meldes skriftlig til styret i så god tid at de kan tas med i innkallingen. Er innkallingen allerede sendt, skal det sendes ny innkalling dersom den kan komme frem minst en uke før årsmøtet skal holdes.

 

13        Saker som skal behandles på årsmøtet 

Valg av referent og to personer til å underskrive protokollen.

Utarbeidelse av liste over møtende medlemmer på møtet, antall stemmeberettigede og hvor mange stemmer disse har.

Gjennomgang av styrets årsmelding.

Godkjennelse av årsregnskap.

Valg av styremedlemmer. Styreleder velges særskilt.

 Valg av revisor.

Eventuelle forslag til vedtektsendringer

Eventuelt forslag til oppløsning.

Andre saker som er korrekt meldt inn for behandling

 

14        Stemmeregler for årsmøtet 

Hvert medlem har en stemme på årsmøtet, med mindre noe annet her er bestemt. Hvert medlem kan møte ved fullmektig på årsmøtet, men ingen kan være fullmektig for mer enn et medlem. Fullmektigen må legge frem skiftelig og datert fullmakt.

En beslutning av årsmøtet krever at flertallet av de som deltar i behandlingen av en sak, har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt. 

Det stilles ingen krav til hvor mange av de stemmeberettigede som må være tilstede for at årsmøtet skal være beslutningsdyktig. 

 

15     Vedtektsendring

Vedtak om vedtektsendring krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer med mindre samvirkeloven stiller strengere krav.

 

16        Oppløsning og avvikling

Oppløsning av foretaket besluttes av årsmøtet med det samme flertall som gjelder for vedtektsendringer. 

Foretakets medlemmer har rett til å få utbetalt sine andelsinnskudd dersom det er midler i foretaket etter at det har dekket sine forpliktelser. 

Gjenværende midler utover dette skal gå til samvirkeformål eller allmennyttige formål.

 

17     Forholdet til lov om samvirkeforetak (samvirkeloven)

 Dersom ikke annet følger av vedtektene, gjelder lov om samvirkeforetak (samvirkeloven) av 14. desember 2007 nr. 114.

 

BARNEHAGEVEDTEKTER 

for samvirkeforetaket Badjemánáid Beaiveruoktu SA, org. nr. 871 501 602

vedtatt på årsmøte den 22.05.12, sist endret den 14.03.19

1       Navn 

Barnehagens navn er BADJEMÁNÁID BEAIVERUOKTU SA.

Barnehagen er organisert som et samvirkeforetak. 

 

2       Målsetting

 a)        Lovverk

Virksomheten skal drives i samsvar med de til en hver gjeldende lov og forskrifter for barnehagevirksomhet, og Barne- og familiedepartementets enhver fastsatte forskrifter og retningslinjer.

Badjemánáid Beaiveruoktu SA har utarbeidet et eget internkontrollsystem som følgjes etter fastsatt plan som styret godkjenner.

b)        Formål

Lagets formål er å eie og drive barnehage i Karasjok. Virksomheten har et ideelt (ikke økonomisk) formål. Den skal søke sikre barna gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse med barnets hjem. Barnehagen skal bedrive samisk pedagogikk.

Barnehagen skal:

 a)    Være enspråklig samisk 

b)    Ha reindriftskulturen som utgangspunkt for sin pedagogiske virksomhet 

c)    Styrke og gjøre barna trygge i sitt eget nordsamisk språk

d)    Styrke barnas reindrifts - samiske identitet og opplevelse av egenverd, å hjelpe til å oppleve at de hører til dette sosiale og kulturelle fellesskap, slik at de senere kan møte samfunnet uten å miste noe av sin egenverd.

e)    Være mye ute hele året. 

3       Medlemmer

Foretaket er åpen for foreldre til barn av reindriftssamer. Medlemskap oppnås gjennom søknad til styret og forutsetter innbetaling av andel på kr. 1000,-pr. familie for faste plasser. Medlemskapet opphører når et medlem sier opp plassen for sitt/sine barn, og medlemmet får tilbakebetalt andelen sin.

 

4       Opptak av barn

Badjemánáid Beaiveruoktu SA er åpen for barn i alderen ½ og fram til 6 år.

For å søke plass i barnehagene i Karasjok Kommune, må man benytte felles søknads skjema som gjelder for alle barnehager i kommunen.

Samordnet opptak er innført som også inkluderer den private barnehagen, jfr. Barnehageloven.

Etter at hovedopptaket er ferdigbehandlet, vil eieren sjøl foreta supplerende opptak i løpet av barnehageåret.

Plassene tildeles etter følgende kriterier: 

a)      Funksjonshemmede barn i opptaksområde vårt.

b)      Søsken av barn i barnehagen.

c)      Barn som har tilknytning til reindriften, skal ha prioritet ved opptak såfremt det kan ha nytte av oppholdet.

d)      Barn av ansatt i barnehagen.

e)      Alder og kjønn vurderes i forhold til hva som er hensiktismessig for sammensetning av barnegruppa.
Med balansert kjønnssammensetning menes her like mange jenter som gutter innenfor hver aldersgruppe.

f)   Nye søkere og barn som er på venteliste vurderes likt i forhold til punktene ovenfor.

Vi har ikke nummerert venteliste.   

5       Oppsigelse av plass

Tildelt barnehageplass som foreldre/foresette skriftlig har bekrefte å ta imot, kan sies opp med 2 -måneders skriftlig oppsigelse.

Hvis ikke barnehageplassen/plassen er betalt for de 3- siste månedene kan barnehagestyret si opp plassen/plassene med øyeblikkelig virkning.

Har foreldre en barnehagegjeld fra tidligere kan de ikke benytte seg av nytt barnehage tilbudt før gjeldene er betalt. Ved spesielle tilfeller kan styret si opp en barnehageplass med en måneds oppsigelse. Dette hvis skriftlig advarsel ikke har ført frem.

 

6       Permisjon fra barnehagen

Permisjoner for kortere perioder kan gis om man søker 1 måned i forveien. Ved barns sykdom som varer over 4 uker kan det søkes refusjon av foreldrebetaling ved fremvisning av legeattest. Hver enkelt søknad vil bli individuelt behandlet.

 

7       Drift, avdeling, plasser

a)1-avdeling -24plasser. 

b)Barnehagen er åpen i tiden 07.45 - 16.15, mandag – fredag

c)Barnehagen stenger Kl 16.15. Barna skal være hentet før stengetid. Barn som ikke hentes før stengetid, vil ved gjentakelse bli pålagt å dekke medfølgende omkostninger for personalets overtid ved for sent henting. 

d)Barn skal ha fire uker ferie i løpet av et barnehageåret. Tre uker skal være sammenhengende. Barnehagen er steng om det er færre enn 3 barn som trenger plass under sommeren. Barnehagen er åpen året rundt. Juli er betalingsfri måned.

e)Barnehagen tar ikke imot barn under planleggingsdagene, maksimum 6 dager pr. år Som tas ut da kommunen har planleggingsdager. I romjula er barnehagen åpen 4,5 timer. Påskeuka: mandag og tirsdag - hel dag, Onsdag - halvdag (7.45-12.15).

f)Arealdisponering.

Barn over 3 år: 4,458m pr. barn

Barn under 3 år: 6 m pr. barn      

g) Barnehagen holder brannøvelse 2 gang pr år.

h) Førstehjelpskurs avholdes annen hvert år for ansatte og foreldre, 

i)  De dager barnehagen skal på turer eller utflukter bør barna være i barnehagen før Kl. 10:00.

j)  Dugnad:     Rundvask hvert år. (på våren - sommeren) Små vedlikeholdsarbeid.

 

8       Helse - og hygieniske forhold

a)      Barnehagens ansatte avgjør om et barn p.g.a sykdom må være borte fra barnehagen, inntil en uke, av hensyn til barnet selv og de andre barna. Barn som er syke og må oppholde seg inne, kan ikke bringes til barnehagen.

b)      Det er ikke tillatt å røyke i barnehagens inne område. Ved utflukter og turer er det ikke tillatt å røyke i barns nærvær.

 

9       Betalingsbetingelser

a)            Badjemánáid Beaiveruoktu føljer maktaksa som Karasjok commune.

b)            Årsmøtet for barnehagen fastsetter øvrig foreldrebetalingen.

c)            Barnehageplassen betales innen 12. hver måned og betalingsmåten er fast oppdrag for alle foreldre som har barn    i barnehagen.

d)          Søskenmoderasjon gis med 50 % for 2 og flere barn. Vilkår at barn(a) har 100 % barnehageplass.

 

10     Eksklusjon

Medlem som overtrer vedtektene eller lovlig fattede årsmøte- og styrevedtak, skal første gang gis skriftlig advarsel av styret. Ved gjentatte overtredelser, eller hvis overtredelsen er særlig grov, kan årsmøtet med alminnelig flertall (mer enn ½ av stemmene) ekskludere medlemmet.

 

11     Voldgift

Tvist om tolkning av vedtekter, avtaler mv. skal først søkes løst alminnelig gjennom forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke fram, kan hver av partene forlange tvisten avgjort ved voldgift etter tvistemålslovens regler.

 

12     Samarbeidsutvalg 

Velges bland de ansatta og bland foreldrene. 1 ansatt + vara 2 foreldre + 2 vara

 

13     Ikrafttreden

Disse forskriftene trer i kraft fra og med 20.08.91 med endringer gjort 27.02.92, 11.03.93, 14.03.94, 23.03.95, 27.02.97, 26.03.98, 23.03.99, 22.03.00, 04.04.01.10.04.03, 24.05.04, 14.04.05, 21.04.06, 18.04.07, 16.06.09, 22.05.12, 28.05.15, 14.03.19